Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które chcemy, aby od 30 czerwca 2023 roku miały wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Drukarka 3D z filamentami
Drukarka ta będzie wykorzystywana na zajęcia z informatyki, aby zaznajomić uczniów z podstawami druku 3D. Pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach informatyki czy techniki ale również w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Laptop
Arduino to platforma, dzięki której w łatwy sposób można tworzyć oprogramowanie na gotowe systemy wbudowane (tzw. systemy embedded). W ramach Arduino jest środowisko komputerowe, język programowania oraz specjalne płytki z oprzyrządowaniem, które można samodzielnie programować.
Dzięki Aruino uczniowie na zajęciach z informatyki, techniki czy kołach informatycznych będą mogli budować wszelkiej maści roboty – od mobilnych, typu line follower czy mini sumo – aż po roboty manipulacyjne, czyli robotyczne ramiona, budowane na wzór dużych maszyn stosowanych na liniach produkcyjnych.
Mikrokontrolery Arduino
Arduino to platforma, dzięki której w łatwy sposób można tworzyć oprogramowanie na gotowe systemy wbudowane (tzw. systemy embedded). W ramach Arduino jest środowisko komputerowe, język programowania oraz specjalne płytki z oprzyrządowaniem, które można samodzielnie programować.
Dzięki Aruino uczniowie na zajęciach z informatyki, techniki czy kołach informatycznych będą mogli budować wszelkiej maści roboty – od mobilnych, typu line follower czy mini sumo – aż po roboty manipulacyjne, czyli robotyczne ramiona, budowane na wzór dużych maszyn stosowanych na liniach produkcyjnych.
Stacja lutownicza
Stacje lutownicza z gorącym powietrzem, znajdzie swoje zastosowanie w czasie lekcji z techniki oraz zajęć pozalekcyjnych.
Kuchenka elektryczna
…
Opiekacz
…
Robot wielofunkcyjny
…
Elektroniczna waga kuchenna
…
Genibot
…
Ozobot
…
Aparat fotograficzny/kamera
…
Gimbal
…
8szt. Okularów VR
…
Magnetyczna oś czasu
…
#LaboratoriaPrzyszłości
Laboratoria Przyszłości to wiedza zdobywana w praktyczny sposób. Pokazujemy, że uczyć się można nie tylko z książek. Dzięki pomocom naukowym zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości na lekcjach fizyki uczniowie mają możliwość samodzielnego przeprowadzania eksperymentów. Wiadomości zdobyte w ten sposób na pewno na dłużej pozostaną w pamięci.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszłości
Na zajęciach z programowania uczniowie klasy 3a pracowali z Ozobotami. Tematem pracy były dźwięki przyjemne i uciążliwe dla naszych uszu.
Zespoły uzupełniały trasę kodami w taki sposób, żeby robot przejechał od startu do mety obok wybranych emotikonów. W czasie zajęć dzieci dobrze się bawiły, poznawały nowe kody i rozwijały umiejętność pracy zespołowej.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszłości
Rozwój logicznego myślenia
Zadaniowe podejście do stawianych problemów. Umiejętność pracy zespołowej. Aktywność z wykorzystaniem maty do kodowania, kolorowych kubków, łatwo dostępnych materiałów, to coś na co czekają dzieci i wykonują zadania z radością, nie wiedząc nawet, że to nauka a nie tylko zabawa…czyli najkrócej opisując po prostu KODOWANIE NA DYWANIE
Dziś uczniowie klasy 2A dzięki macie do kodowania zakupionej w ramach programu Laboratoria Przyszłości ułożyli flagę Polski
#LaboratoriaPrzyszłości
Szkolne wypieki – Laboratoria Przyszłości
Dziś klasa 5D i wolontariusze szkolnego klubu wolontariatu wykonywali pierniczki na warsztatach z pieczenia z p. Anią Sałygą. Wykorzystywaliśmy sprzęt zakupiony w ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości tj. robot planetarny i kuchenka elektryczna, a dokładniej piekarnik. Pierniczki będzie można zdobyć w Dniu Wolontariusza 5 grudnia, bądź zakupić je podczas kiermaszu świątecznego dla Nikosia. Są przepyszne!
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszłości
Okulary VR – wirtualny świat na lekcjach w PSP nr 21 w Radomiu!
W ramach rządowego programu „Laboratoria przyszłości” nasza placówka zakupiła 8 szt. okularów VR dla uczniów klas I-VIII. System ich zaprojektowano tak, aby w pełni zaangażować uczniów w kreatywne i ekscytujące nauczanie.
Nasze okulary wykorzystane zostały po raz pierwszy na lekcji chemii w klasie 7 A . Uczniowie mieli możliwość obejrzenia w nowej, dotąd im nie znanej rzeczywistości budowę atomu. Zajęcia zachwyciły uczniów i z niecierpliwością czekają już na następne.
Laboratoria Przyszłości na lekcjii Chemii
Wyznaczanie gęstości wybranych substancji.
Aby obliczyć gęstość danej substancji wystarczy znać masę i objętość danego ciała fizycznego.
Brzmi prosto.
Trzeba jednak posiadać sprzęt w postaci wagi i cylindra miarowego. Potrzeba również precyzji w odczytywaniu wyników oraz umiejętności dokonywania obliczeń a także chęci dobrej zabawy.
Klasa 8e wykonała zadanie w sposób fantastyczny.
Dzisiaj 07.12.2022 na lekcji chemii tworzyliśmy modele ziarnistej budowy materii i przebiegu procesu dyfuzji.
#Laboratoriaprzyszłości
5 stycznia
BIOLOGIA – stawonogi
Choć za oknami zima do szkolnej ławki zawitała chmara owadów skorupiaków i pajęczaków. Dziś klasa 6A dzięki przewodnikom zakupionym z funduszy Laboratoria Przyszłości rozpoznawała grupy stawonogów. Opisywała ich wygląd, sposób odżywiania i poruszania się. Owady w żywicy epoksydowej umożliwiły obserwację okazów z każdej strony. Biologia to fantastyczna dziedzina wiedzy.
09 stycznia
KOŁO FOTOGRAFICZNE – Wyważanie gimbala
Podczas zajęć Koła fotograficznego zajmowaliśmy się wyważenia 3 osiowego gimbala. Uczniowie zapoznali się z prawami fizyki, dzięki którym dość szybko zrozumieli jak działa gimbal i jak z niego intuicyjnie korzystać. Zrozumieli, że na podobnej zasadzie utrzymania równowagi i stabilności działa nasz biologiczny mechanizm pozwalający nam stać prosto, chodzić bez zataczania się. Chodzi tu o Błędnik.
12 stycznia
WIRTUALNY ŚWIAT NA LEKCJACH FIZYKI
DZIĘKI Laboratoriom Przyszłości. Tym razem dzięki okularom VR uczniowie klas 8a, 8b, 8c i 8d na lekcji fizyki przenieśli się m.in. na wirtualną ulicę Sound Street, na której cały ten hałas pomógł im zrozumieć, w jaki sposób dźwięk przemieszcza się jako wibracje w powietrzu i ciałach stałych.
Zajęcia z wykorzystaniem okularów VR bardzo spodobały się uczniom i z pewnością jeszcze niejednokrotnie skorzystamy z nich na lekcji.
#Laboratoriaprzyszłości
12 lutego
KOŁO FOTOGRAFICZNE – Sesja walentynkowa
Uczniowie z naszej szkoły realizują swoje pasje fotograficzne w ramach Koła fotograficznego. W ubiegłą środę 8 lutego po raz kolejny realizowali sesję fotograficzną, tym razem tematem przewodnim były Walentynki. Chętni pozowali do zdjęć grupowych z klasą i nauczycielem jak również mieli możliwość wykonania zdjęć indywidualnych.
Uczestnicy koła przygotowując się do sesji, określili co będzie potrzebne do wykonania dekoracji, gdzie można zakupić elementy ozdobne jak również jaki będzie ich koszt. Po skompletowaniu potrzebnych ozdób wykonali ściankę fotograficzną, nawiązującą do zbliżających się Walentynek.
Podczas sesji korzystaliśmy ze świateł oraz aparatu fotograficznego pozyskanych z Projektu „Laboratoria przyszłości”. Dzięki nim, uczniowie mogli w praktyce doświadczyć fotografowania przy sztucznym oświetleniu, co okazało się nie takie łatwe. Poniżej przedstawiamy efekty ich pracy. A już teraz zapraszamy do sesji z okazji Dnia Kobiet.
#Laboratoriaprzyszłości
08.03.2023
Sesja fotograficzna z okazji Dnia Kobiet
W obecnym roku Dzień Kobiet, każda klasa świętowała ten dzień na swój sposób: jedni obdarowywali koleżanki kwiatami lub słodkimi upominkami, inni wychodzili do kina czy kawiarni a jeszcze inni a konkretnie uczestnicy koła fotograficznego, zorganizowali dla dziewcząt okolicznościową sesję fotograficzną. Nie zabrakło kolorów, pięknych kwiatów a w szczególności uśmiechniętych twarzy. Czego efekty możecie zobaczyć poniżej. Poprzednia sesja równo miesiąc temu zorganizowana została z okazji Walentynek.
Do przygotowania przedstawienia został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach Laboratoria Przyszłości
Jeszcze raz wszystkim Paniom i Dziewczynkom, składamy najserdeczniejsze życzenia.
#Laboratoriaprzyszłości
18.04.2023
Światowy Dzień Zdrowia – przedstawienie Profilaktyczne Żyj Zdrowo
Światowy Dzień Zdrowia świętowaliśmy poprzez przedstawienie Profilaktyczne Żyj Zdrowo, które oglądały klasy 0-III.
Przedstawienie odbyło się w dniu 18.04.2023 o godz 9.45 w holu szkolnym.
W ramach innowacji Rusz się po zdrowie na przedstawieniu uczniowie
- przeprowadzali wywiad z najstarszą mieszkanką Radomia;
- prowadzili krótką gimnastykę;
- powtarzali zasad mycia zębów, rąk;
- inscenizowali Wiersz Jana Brzechwy Na straganie;
- omawiali zasady zdrowego trybu życia.
Do przygotowania przedstawienia został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach Laboratoria Przyszłości
Wydarzenie przygotowały
Klasy 6B i 7A wraz z wychowawcami Joanną Celuch i Martą Gaik-Kasprzyk
25.04.2023
Magnetyczna oś czasu, magnetyczny Poczet Królów i Książąt Polskich, nowe mapy tematyczne to pomoce, które wykorzystujemy na lekcjach historii, zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
12.05.2023
Ruszaj do tańca – budujemy model ruchomego parkietu tanecznego z kołami zębatymi
Na zajęciach świetlicowych wykorzystujemy pomoce zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Dzieci z grupy 2b i 3a uczestniczyły w lekcji na temat „Ruszaj do tańca”.
Uczniowie obejrzeli filmik nagrany w Szkole Tańca Breakdance oraz prezentację „Jak wyglądają i pracują koła zębate? Następnie pracowali w parach budując model ruchomego parkietu tanecznego z kołami zębatymi. Projektowali figurki tancerzy z figurką DJ-a, która porusza kołami zębatymi i figurami tancerzy. Po włączeniu muzyki sprawdzali, jak różne koła zębate napędzają się nawzajem i zmieniają prędkość obrotu tancerzy podczas konkursu tańca.
Dyskutowaliśmy również o tym, jakie rodzaje sił poruszają kołami zębatymi. Urządziliśmy taniec z zatrzymywaniem. Model wprawialiśmy w ruch, popychając czarną płytę na fioletowym kole zębatym (czyli stanowisku DJ-a). Uczniowie zatrzymywali tancerzy gdy muzyka milkła, kręcili kołami zębatymi w różne strony i zastanawiali się co zrobić, żeby koła obracały się szybciej lub wolniej? Przebudowywali modele i przesuwali koła zębate w różne inne pozycje. Sprawdzili jak koła zębate w różnych rozmiarach popychają się wzajemnie i kiedy ruszają się wolniej, a kiedy szybciej. Następnie uczniowie mieli czas na wykonanie własnych projektów według swoich indywidualnych zainteresowań. Dzieci wypełniły karty pracy, były zadowolone i świetnie się bawiły.
21.05.2023
Wyjazd uczestników koła fotograficznego do Sandomierza
W niedzielę 21 maja, uczestnicy koła fotograficznego wybrali się na plenerową sesję fotograficzną do malowniczego Sandomierza.
Słoneczna pogoda, przepiękna architektura i oczywiście wspaniali uczestnicy sprzyjały wykonywaniu zdjęć w plenerze. Wiele radości i nie małe wrażenia wywarła na uczestnikach wyjazdu podróż koleją, która służyła nam za środek transportu.
Pobyt w Sandomierzu rozpoczęliśmy od krótkiego spaceru z Dworca kolejowego w kierunku centrum Sandomierza, który znajduję się po drugiej stronie Wisły. Odwiedziliśmy sandomierską przystań, Zamek, Bramę Opatowską , Rynek na którym zjedliśmy pyszne lody. Przy okazji pobytu w Sandomierzu nie mogliśmy przegapić wizyty w Muzeum Wystawa Świat Ojca Mateusza, zainspirowana serialem. Zobaczyliśmy na niej bardzo realistyczne figury głównych bohaterów z serialu w otoczeniu scenografii przeniesionej wprost z planu zdjęciowego..
Nienapięty program sprzyjał relaksowi, podziwianiu uroków miasta oraz spędzaniu czasu w miłym towarzystwie. Z racji niedzieli wspólnie uczestniczyliśmy w niedzielnej Mszy Świętej.
Zdjęcia wykonywaliśmy m.in. aparatem zakupiony w ramach programu LaboratoriaPrzyszłości.
O wspaniałej atmosferze i pogodzie nie ma co wspominać – zdjęcia mówią same za siebie.
Do zobaczenia na kolejnych wyprawach!
12.06.2023
Lekcja z mikroskopem
Dzięki pomocom naukowym uzyskanym z projektu ,,Laboratoria Przyszłości” uczniowie klas 5 mieli okazję uczestniczenia w lekcjach, na których rozwijają umiejętności prowadzenia obserwacji mikroskopowych.
Zajęcia z wykorzystaniem mikroskopów i odkrywanie świata niewidocznego gołym okiem, zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem ze strony uczniów, oraz zaangażowaniem w przygotowanie i obserwację obiektów biologicznych.
Mikroskopy i specjalne zestawy narzędzi zakupione w ramach Programu – „Laboratoria Przyszłości”, pozwalają młodym naukowcom odkrywać tajniki mikroświata oraz rozwijać ich kreatywność podczas zajęć.
26.09.2023
#laboratoriaprzyszłości
Pierwsza praca z mikroskopem. Ten malutki świat też jest ładny!
19.10.2023
Drukujemy w 3D
Dziś 19.10.2023 na zajęciach koła informatycznego w klasie 8a, na którym projektujemy w 3D, zaprojektowaliśmy i wydrukowaliśmy:
– maskownicę do korytka z przewodami
– dekielek do puszki z łączami elektrycznymi.
W ten sposób, chcieliśmy pokazać jak drukarkę 3D można wykorzystać w codziennym życiu. Gdzie poszczególne wydrukowane elementy, ciężko by było dokupić a można je po prostu zaprojektować na wymiar i wydrukować.
Projekty wydrukowaliśmy na drukarce 3D zakupionej w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Zdjęcia wykonane aparatem fotograficznym pozyskanym również z projektu Laboratoria Przyszłości.
#laboratoriaprzyszlosci
22.11.2023
Świąteczne pierniki
Koło kulinarne (prowadzone przez p. Annę Sałygę) i Szkolny Klub Młodzieżowego wolontariatu (z opiekunami) szykuje się na święta Dzięki sprzętom z laboratorium przyszłości ukręciliśmy, zważyliśmy i upiekliśmy pierniczki Teraz zadaniem wolontariuszy będzie przyozdobić, zapakować i spowodować uśmiech u obdarowanych
Czujecie ten zapach?
Dołączcie do nas. Zbieramy świąteczne kartki i ozdoby, robimy stroiki i bombki a w ostatnim tygodniu przed Świętami zapraszamy na kiermasz bożonarodzeniowy.
23.11.2023
Ogródek meteorologiczny
Dzięki zakupowi w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości ogródka meteorologicznego uczniowie🧑🎓 naszej szkoły mają możliwość wykonywania pomiarów meteorologicznych🌡️.
Bardzo chętnie korzystają z niej nasze „Świetliczaki” a odczytane pomiary zapisują w tygodniowym kalendarzu pogodowym❄️🌫️☀️🌧️⛅.
30.11.2023
Zabawa Andrzejkowa
Andrzejki w PSP21 w Radomiu
Tańce💃🕺 zabawa🎲 konkursy♠️ wróżby🪄
i pyszne ciasta w kawiarence😋 Tak bawiliśmy się na dyskotece andrzejkowej w naszej szkole🤗 Nagłośnienie zabawy i wykonane zdjęcia dzięki sprzętowi (sprzęt Audio oraz aparat fotograficzny) pozyskanemu w ramach Projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
04.12.2023
Programowanie GeniBota
Dzisiaj robot GeniBot przyszedł wiewiórce 🐿️ z pomocą. Zadanie dla uczniów – zaprogramowanie GeniBota tak, by odnalazł żołędzie, które sobie w różne miejsca wiewiórka pochowała 😊 i dostarczył jej do dziupli. Co 21 głów to nie jedna 😊 – zadanie wykonane perfekcyjnie👌 Wiewiórka dostała jedzonko🫶🌰🐿️
11.01.2023
Projektowanie i druk 3D klocków typu Tetris
Na zajęciach koła informatycznego w klasie 8a, przystąpiliśmy do nowego projektu. Zadanie, które przed sobą postawiliśmy to zaprojektowanie klocków typu Tetris dla dzieci z klas młodszych.
Zadanie składało się z kilku etapów:
– szkic kształtu klocków oraz zwymiarowanie
– stworzenie projektu 3D
– umieszczenie projektu w tzw. 3D Slicer aby przygotować projekt do druku 3D
– druk 3D.
Ze wszystkimi zadaniami poradziliśmy sobie bardzo dobrze, a już niedługo zaprezentujemy efekty naszej pracy.
21.03.2024
Świąteczne wypieki
Rozpoczęliśmy już czas przygotowań do Świąt Wielkanocnych Szkolne Koło Kulinarne pod opieką Pani Anny Sałygi wraz z Wolontariuszami naszej szkoły przygotowali pyszne wypieki (babeczki i ciasteczka) na Kiermasz Wielkanocny Zapraszamy jutro na długich przerwach
Do przygotowania wypieków korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach projektu #laboratoriaprzyszłości
07.05.2024
Programowania Ozobotów w 1a
7 maja 2024 klasa 1 A podjęła się wspólnego programowania Ozobotów w ramach Programu Laboratoria Przyszłości Poznawaliśmy zasady kalibracji, tworzenia tras oraz kodów. Jak widać robociki miały niełatwe trasy do pokonania, jednak z naszą pomocą udało im się dotrzeć do mety.